
Metodologia de organizare a concursurilor tematice privind economia verde in cadrul proiectului Competente pentru ocupare si invatarea la locul de munca

Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027
Apel: PEO/71/PEO_P7/OP4/ESO4.5/PEO_A49 - Promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele pieței muncii - STAGII STUDENȚI- Regiuni mai puțin dezvoltate
Titlul proiectului: Competențe pentru Ocupare și Învățarea la Locul de Muncă
Codul SMIS: 317794
Beneficiar: Rogepa
Partener: Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Motto: Cum să fim creativi și inovatori într-un context verde!
Metodologie de organizare, evaluare și premiere a concursurilor tematice privind economia verde și aplicarea competențelor verzi la locul de muncă în cadrul proiectului
Competențe pentru ocupare şi învățarea la locul de muncă
Cod SMIS 317794
A. CONTEXT
Proiectul Competențe pentru ocupare şi învățarea la locul de muncă Cod SMIS/ titlu proiect 1:PEO/71/P7/ESO4.5/317794 are ca obiectiv general creșterea ratei de participare la programe de învățare la locul de muncă și relevanței pentru piața muncii a programelor de studii pentru 266 studenți înmatriculați intr-un program de nivel ISCED 6-7 la Universitatea 1 Decembrie 1918 Alba Iulia (UAB) în domeniile economic, informatică și traducere-interpretare prin implicarea acestora în programe integrate de formare, stagii de practică în cadrul unor parteneriate sustenabile încheiate cu agenți economici și sprijin care să dezvolte competente în măsură să le faciliteze inserția pe piața muncii.
Atingerea OG al proiectului se va realiza direct prin participarea studenților din grupul țintă la activități de dezvoltare a competentelor și aptitudinilor antreprenoriale, profesionale și transversale și sprijin personalizat care să conducă la obținerea unui loc de muncă sustenabil în corelare cu nevoile pieței muncii din regiune și la creșterea calității ocupării.
Dezvoltarea competentelor va fi completată cu activități de coaching prin care participanții își vor putea dezvolta capacitatea de planificare a carierei, de alegere a traseului profesional optim și realist, în raport cu propria identitate vocațională și ofertă socială din cadrul pieței muncii și de propuneri de optimizare a ofertei educaționale a Universității în corelare cu Prioritatea P07.
Obiectivul Specific ES04.5 al PEO. Vor fi respectate temele secundare ale FSE+, PEO prioritatea P7,Obiectivul Specific ES04.5 prin alocarea din totalul bugetului eligibil al proiectului a unui buget de 476244.16 lei reprezentând 10.02% la implementarea temei secundare 01„Contribuția la competențele și locurile de muncă verzi și la economia verde“.
Partenerii vor actualiza și vor pune la dispoziția tuturor participanților manualul interactiv privind temele orizontale și secundare FSE+(inovare socială; nediscriminare; TIC; dezvoltare durabilă, promovarea egalității de șanse între femei și bărbați, Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficiență din punctul de vedere al utilizării resurselor) care este disponibil în biblioteca online administrată de solicitant și are ca obiectiv schimbarea percepției pentru cei 266 beneficiari asupra aplicabilității principiilor orizontale și a principiilor secundare promovate la nivelul Comunității Europene.
Obiectivul general va fi realizat prin 4 Obiective specifice, concretizate prin implementarea activităților relevante A1, A2, A3 și realizarea rezultatelor acestora și a activităților transversale A4 si A5.
Atingerea OG al proiectului, prin atingerea celor 4 OS și a rezultatelor aferente, participă direct la realizarea obiectivului specific al programului și apelului ESO4.5, prin:
• sprijinul pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale acordat unui număr de 250 studenți din Grupul țintă înmatriculați la UAB.
• promovarea introducerii sistemelor de formare duală prin derularea de către cei 266 studenți a stagiilor de practică la 50 angajatori, care vor crește motivația studenților de a se angaja încă din perioada studiilor.
• îmbunătățirea calității formării pentru studenții UAB din domeniile economic, informatică și traducere-interpretare printr-o mai bună corelare cu piața muncii a competențelor acestora ca urmare a anticipării nevoilor de competențe actuale și dezvoltarea competențelor transversale emergente cum ar fi cele antreprenoriale, digitale, verzi și socio-emoționale.
Pe termen lung, toate aceste activități și rezultate vor avea efecte asupra UAB, a studenților din Grupul Țintă, a mediului economic specific domeniilor de specializare ale studenților, sporind relevanța pregătirii și facilitarea tranziției pe piața muncii a celor 266 studenți participanți.
Proiectul participă la atingerea obiectivului principal al SNDD 2030-realizarea unei societăți durabile, bazate pe principiile sustenabilității economice, sociale și de mediu.
Prin promovarea practicilor de afaceri durabile studenții care participă la A1 și la stagii de practică în companii învață despre aceste practici de afaceri durabile și le pot promova în viitor în propriile companii sau la locul de muncă.
Acest lucru va contribui la promovarea sustenabilității economice și de mediu a regiunii și sectorului de activitate a studenților participanți. Prin sensibilizarea cu privire la problemele de mediu, studenții care participă la stagii de practică, care folosesc biblioteca online sau participă la A1.2 și la concursurile tematice din A2.6 vor învăța cum pot rezolva aceste probleme și pot sensibiliza publicul și mediul de afaceri cu privire la ele. Acest lucru va contribui la promovarea unui mediu sănătos și durabil în regiune și domeniile proiectului.
Dezvoltarea competentelor verzi este o investiție importantă pentru studenții de la specializările din domeniul economic din Alba Iulia. Aceste competențe le vor oferi posibilitatea unei cariere de succes într-o economie verde și vor contribui la dezvoltarea economică și la protecția mediului înconjurător a regiunii.
Prin dezvoltarea de competente verzi, studenții de la specializarea Informatică pot ajuta la dezvoltarea de tehnologii sustenabile și cum poate fi folosită tehnologia pentru a rezolva unele dintre cele mai presante probleme ale lumii, cum ar fi schimbările climatice și poluarea.
Dezvoltarea competențelor verzi și a locurilor de muncă verzi a studenților de la specializarea Traducere și interpretare este o investiție importantă în viitorul muncii, al mediului și al societății. Cererea pentru servicii de traducere și interpretare verzi este în creștere. Organizațiile din întreaga lume își asumă angajamente de sustenabilitate și necesită servicii de traducere și interpretare care să reflecte aceste angajamente. Alba Iulia este un oraș cu o comunitate vibrantă de afaceri și organizații non-profit. Acestea oferă oportunități de angajare pentru studenții de la specializarea Traducere și interpretare.
Dezvoltarea competentelor verzi poate ajuta la protejarea mediului înconjurător, Alba Iulia fiind un oraș cu un mediu natural bogat, care merită protejat.
Atingerea OG al proiectului contribuie la creșterea capacității de participare a celor 266 studenți din Grupul țintă al proiectului pe o piața muncii într-o continuă schimbare, prin dezvoltarea competențelor și abilităților necesare luării unor decizii de carieră eficiente și optime în vederea identificării și obținerii locului de muncă pliat pe nevoile proprii și nevoile pieței muncii din Regiunea Centru si de Nord-Vest, contribuind astfel la dezvoltarea durabilă a societății.
B. Obiective generale ale concursului
• Promovarea economiei verzi și a competentelor verzi în rândul studenților,
• Stimularea creativității și inovării studenților pentru aplicarea la locul de muncă a principiilor DNSH locurilor de muncă verzi, economia verde,
• Dezvoltarea abilităților de comunicare și prezentare a studenților,
• Punerea în aplicare a competențelor dezvoltate de către studenți în activitatea A1.2,
• Promovarea economiei verzi și a competențelor verzi în rândul agenților economici.
C. Tipuri de proiecte
Participanții pot elabora următoarele tipuri de proiecte:
• Proiecte de cercetare prin care studenții vor prezenta proiecte de cercetare privind economia verde și aplicarea competentelor verzi la locul de muncă, inclusiv aplicarea principiului DNSH (Do No Significant Harm).
• Proiecte de inovare prin care studenții vor prezenta proiecte de inovare privind economia verde și aplicarea competentelor verzi la locul de muncă, inclusiv aplicarea principiului DNSH (Do No Significant Harm).
• Proiecte de comunicare prin care studenții vor prezenta proiecte de comunicare privind economia verde și aplicarea competentelor verzi la locul de muncă, inclusiv aplicarea principiului DNSH (Do No Significant Harm).
D. Condiții generale de organizare a concursului
Concursul se va desfășura în 3 serii, după participarea studenților la stagiile de practică, deoarece locul de muncă pentru care studenții vor prezenta proiectele de cercetare, inovare sau comunicare se va asimila cu locul unde studenții au efectuat stagiul de practică.
Astfel concursul se va organiza în următoarele condiții:
- seria 1 și seria 2 va avea loc în perioada iunie - octombrie 2025 și vor fi alocate 91 de premii.
- seria 3 va avea loc în perioada iunie- octombrie 2026 și vor fi alocate 109 premii.
Fiecare serie de concurs este structurată în următoarele etape:
- Anunțul distribuit privind datele de organizare, metodologia de organizare, evaluare și premiere;
- Înscrierea studenților;
- Data de depunere a proiectelor;
- Data de evaluare a proiectelor;
- Data anunțării câștigătorilor
- Data depunere contestații
- Soluționare contestații și anunț final;
- Acordarea premiilor și diplomelor de către partenerul UAB.
Concursurile tematice se vor organiza diferențiat, cu criterii și calendare de desfășurare diferite pentru fiecare specializare cuprinsă în proiect.
Pentru documentare și informare se va utiliza biblioteca online pe care studenții sunt înregistrați cu informații și instrumente specifice precum și bibliografia recomandată de experții grup țintă și experții organizare stagii de practică.
E. Eligibilitatea participanților
Concursul cu premii este deschis participării tuturor studenților din GT care au finalizat cu succes stagiile de practică în cadrul proiectului și participă la realizarea indicatorului 5SR09, prin motivarea studenților de a finaliza stagiul.
Competiția profesională se va organiza cu respectarea prevederilor legislației în vigoare cu privire la egalitatea de șanse şi de tratament egal între femei și bărbați în domeniul ocupării și al muncii, egalitate de șanse și nediscriminare și luarea în considerare a tuturor politicilor şi practicilor prin care să nu se realizeze nicio deosebire, excludere, restricție sau preferință, indiferent de: rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenența la o categorie defavorizată.
La concurs studenții pot participa individual sau în echipe, aceștia având libertatea de a stabili de comun acord componența echipei (evaluarea și premierea se va face pe lucrare). Un student poate depune/participa într-un singur proiect.
F. Criterii de evaluare a proiectelor
Fiecare dintre cele 3 tipuri de proiecte vor fi evaluate și cuantificate pe baza a 4 criterii de evaluare.
1. Originalitatea și creativitatea proiectului – 30 puncte
2. Impactul social și economic al proiectului -30 puncte
3. Aplicabilitatea practică a proiectului – 30 puncte
4. Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului – 10 puncte
Punctajul maxim ce poate fi obținut pentru un proiect este de 100 de puncte.
F. Condiții de acordare a premiilor
Pe baza punctajelor obținute, în fiecare serie de concurs se vor acorda următoarele premii:
- Premiul de participare:
Originalitatea și creativitatea- min 12 puncte
Impactul social și economic- min 12 puncte
Aplicabilitatea practică a proiectului- min 12 puncte
Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului - min 5 puncte.
- Mentiune:
Originalitatea și creativitatea- min 15 puncte
Impactul social si economic- min 15 puncte
Aplicabilitatea practică a proiectului- min 15 puncte
Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului -min 6 puncte.
- Premiul 3
Originalitatea si creativitatea- min 20 puncte,
Impactul social si economic- min 20 puncte,
Aplicabilitatea practică a proiectului- min 20 puncte,
Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului - min 7 puncte.
- Premiul 2
Originalitatea si creativitatea- min 25 puncte
Impactul social si economic- min 25puncte,
Aplicabilitatea practică a proiectului- min 25 puncte,
Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului – min 8 puncte
- Premiul 1
Originalitatea si creativitatea- min 28 puncte
Impactul social si economic- min 28 puncte
Aplicabilitatea practică a proiectului-min 28 puncte
Calitatea redactării, claritatea modului de prezentare a proiectului – min 9 puncte.
În cazul în care două sau mai multe proiecte obțin același punctaj total, departajarea se face pe baza criteriului 3 - Aplicabilitatea practică a proiectului.
Nota: Metodologia de competiție și de acordare a premiilor precum și planificarea competiției vor fi afișate pe site-ul proiectului înaintea derulării concursului.
G. Modalitatea de desfășurare a concursului
Concursul se desfășoară online pe platforma Teams, folosind grupurile special create pentru comunicarea cu studenții. Experții grup țintă vor informa toți studenții care au finalizat stagiul de practică asupra modalității de comunicare și desfășurare a concursului.
În urma realizării acestor metode de comunicare, studenții se vor înscrie la concurs printr-o cerere pe care o vor încărca pe platforma TEAMS, în format pdf, în clasa dedicată, pînă la data limită menționată în calendarul de concurs. Responsabilii grup țintă vor informa studenții asupra modalității de înscriere.
În urma înscrierii la concurs, studenții vor elabora un proiect individual sau în echipe de maxim 3 studenți/proiect. Aceste proiecte vor fi încărcate în platforma TEAMS, în clasa dedicată, în format pdf, până la data limită menționată în calendarul de concurs. Studenții vor fi asistați de experții grup țintă și de experții organizatori ai stagiilor de practică pe tot parcursul derulării concursului.
- Fiecare participant (sau echipă) poate înscrie un singur proiect.
- Proiectele trebuie să fie originale, realizate de participanți.
- Nu se acceptă proiecte plagiate sau deja premiate în alte competiții. Proiectele vor fi verificate cu sistem antiplagiat.
H. Evaluarea proiectelor
O comisie formată din 3 persoane (2 experți responsabili cu organizarea de competiții –P și Expertul de dezvoltare durabilă și competențe verzi) vor evalua toate proiectele depuse pe baza criteriilor menționate în metodologie cu respectarea principiilor de incompatibilitate și confidențialitate și va stabili câștigătorii.
Fiecare membru al comisiei va întocmi o fișă de evaluare pentru fiecare proiect, punctajul final al proiectului se va calcula ca medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
Rezultatele finale vor fi publice și afișate pe site-ul proiectului.
I. Acordarea premiilor
Pentru toate cele 3 serii de concurs se vor acorda în total 200 de premii in valoare de 200.200 lei.
Pentru seria 1 și seria 2 se vor acorda: 1 premiu I în valoare de 5000 lei, 1 premiu II în valoare de 4000 lei, 1 premiu III de 3000 lei, 13 mențiuni de 2000 lei, 75 premii de participare de 680 lei.
Pentru seria 3 se vor acorda: 2 premii I în valoare de 5000 lei, 2 premii II în valoare de 4000 lei, 2 premii III de 3000 lei, 13 mențiuni de 2000 lei, 90 premii de participare de 680 lei.
Dacă nu au fost acordate toate premiile în seria 1 și seria 2, acestea se vor reporta pentru seria 3.
Premierea se va realiza printr-o gală de decernare a premiilor la care vor fi invitați reprezentanți ai agenților economici la care studenții au derulat stagiul de practica.
În vederea acordării premiilor, persoanelor premiate li se va întocmi un dosar cu următoarele documente:
- Decizia privind acordarea premiului semnată de coordonatorul de proiect P;
- Cartea de identitate a studentului /masterandului (in copie);
- Extrasul de cont al studentului/masterandului participant la concurs;
- Cererea de acordare a premiului.
- Contestații
În cadrul concursului de proiecte sunt admise contestații.
Candidații au posibilitatea de a contesta o singură dată rezultatul procesului de evaluare, în termenul prevăzut în calendarul de desfășurare a concursului.
Contestațiile depuse după expirarea termenului de contestare nu vor face obiectul soluționării de către comisie.
Contestațiile se depun în atenția coordonatorului de proiect UAB și vor fi soluționate de o comisie stabilită în vederea soluționării contestațiilor.
Contestațiile trebuie să indice în mod clar și succint aspectele contestate din rezultatul procesului de evaluare și argumentarea contestatorului.
- Dispoziții finale
Orice modificare a acestei metodologii de concurs și de acordare a premiilor se va realiza printr-un amendament elaborat de echipa de proiect și avizat de coordonatorul de proiect al UAB.
Elaborat, Aprobat,
Expert concurs 1 – Partener Coordonator proiect partener,
Varvara Simona-Camelia Kadar Manuella